Error
  • The template for this display is not available. Please contact a Site administrator.

Beretning fra Berling 2012

• Edit

Rejser og løb kan være en god cocktail.

Hvis du er til både en god sportslig oplevelse og hygge med gode kammerater, så er en tur til Berlin ½-marathon et godt bud.

Svend Beck og undertegnede havde allerede i august 2011 valgt at sætte et par dage af til forårsløb i den tyske hovedstad og forventede næsten sydlandsk vejr, når vi nu er i starten af april.

Vi kørte fra Bramdrupdam lørdag morgen kl. 9 og satte kursen mod syd; overskyet, blæsende og KOLDT. Med optimismen i behold ankom vi til Tempelhof i Berlin, byens gamle lufthavn, hvor vi skulle hente startnummer og trøjer. Nå ja, så var der lige 2 hangarer med sportsmarked – vi blev hurtige enige om, at det vist mest var til dem med indkøbsgen og skyndte os ud. Videre til vores hotel U2– beliggende knap 1 km fra startstedet – og heldige som få fandt vi ledige parkeringspladser tæt på og til få Euro. Her startede et veritabelt sne- og haglvejr; hvordan skulle det så ikke blive søndag? Nå, først var det så tid til at komme ind på hotellet og få os nettet efter turen. Ved indchekning blev vi opgraderet til større og bedre værelser på nabohotellet Ramada; kun en etage under Formanden/Lene og Flemming/Christina.
Vi havde aftalt, at alle fra Kolding Motion skulle mødes ved Verdensuret kl. 16.30, og efter lidt søgning fik Ejgil styr på tropperne: 18 KM´ere, som i flere grupper var ankommet til Berlin.

Vi samledes i en bjælkehytte, og da vi ikke kunne nyde den gode mad som blev serveret til fødselsdagsfesten på Bøgelund, bød Ejgil på en omgang efter eget valg.

Efter en hyggelig time drog vi hver til sit for – 12 af os - at mødes igen på Hotel Ramada, hvor der blev serveret pastabuffet til ære for de mange løbere, der var indkvarteret. Min favorit blev efter 2 omgange ved buffet´en Ravioli med ostesovs, dertil masser af grønt og skinke. Jo, der blev fyldt på depoterne – spørg bare Svend!

Søndag morgen kastede vi os over den lækre morgenbuffet og valgte ”alt godt til dagens løbere”. Ejgil var stor i slaget og provokerede: ”Jan, skal vi ikke løbe turen under 1.40 i dag? Vi kan jo følges ad”. Da Ejgil skulle starte 2 blokke foran mig, aftalte vi at mødes ved 1. væskedepot. Om han er ved at blive gammel og ikke kan huske eller bare ikke vil vente, ved jeg ikke, men vi mødtes først i målområdet – efter en superfed løbetur rundt på Berlins brede gader i strålende sol og let modvind de første 8 km af ruten. Undervejs holdt jeg øje med Garmin´ens display – ”kan jeg holde tiden under 4.44 min/km, som var maksimum hvis vores succeskriterium skulle nås”. YES – kom i mål lige under ”stregen” på 1.39.28 – super fornemmelse trods Ejigils fravær som støttepædagog undervejs!

De mange tilskuere og andre løbere var helt sikkert med til at give ekstra mental energi; der blev spillet musik, slået på trommer og heppet – jo, man bliver lidt ”høj” af sådan en omgang.

Efter et tiltrængt bad tog jeg en gåtur til Fjernsynstårnet, hvor hele området er fyldt med små spisesteder. Snuppede en sandwich og en cola, returnerede til hotellet og fulgte så med Svend på nok en gåtur, da han også havde underskud i energidepoterne. Denne gang blev det blot til en Berliner og en stor kop kaffe på StarBuck´s – og så lige en Bockwürst at gå hjem på.
Vi havde aftalt med Flemming, Christiana, Lene og Ejgil, at vi alle 6 skulle ud at spise om aftenen. Vi indskød lige en fejring af 4 nye PR og delte en flaske medbragt rødvin på Flemming og Christinas værelse. Flemming underholdt selskabet med sejlerhistorier (spørg ham, om han har øjne ”bagi”), inden vi gik ud i den mørke Berlin-aften med kurs mod en italiensk restaurant i nabolaget.

Her blev der spist ”byens bedste pizza” og drukket godt tysk øl, inden vi trætte satte kursen mod hotellet. En kop NesCafe på ”Christiana´s kaffebar” og så trætte i seng lidt i 23 om aftenen – fyldt med oplevelser fra det sidste døgn.

Hov – vi glemte lige Lenes fodbad på 8.sal ved saunaen – varm-kold-varm-kold… og så Flemmings ballekramper efter de 21 km (mon han håbede på massage?).

Efter en god nattesøvn overfaldt Svend og jeg morgenbuffet´en og fyldte både maven og madpakken, og vi havde dejligt selskab af de ”4 fra fjerde”. Afgang fra Berlin 9.30, og med moderat trafik var vi hjemme i Bramdrupdam 5 timer senere – med tid til både tankning og spisepause.

2 døgn fyldt med gode minder om både løb og kammeratskab – det er Kolding Motion!

Jan Lundsgaard

(Redaktør: Lene Freiesleben Hansen)